Tjänster

Marknadsledande e-handelskonsulter

Brightstep har ett brett perspektiv på de olika områdena inom e-handel och multikanal. För att vara framgångsrika behöver alla komponenter fungera bra tillsammans och vi använder våra multifunktionella team för att försäkra detta. För att kunna erbjuda den lösning som passar våra kunders behov bäst arbetar vi som ett oberoende konsultföretag med marknadsledande e-handelsplattformarna och tredjepartslösningarna.

Rådgivning och optimering

Oavsett om du har e-handel idag eller funderar på att investera i e-handel så har vi mycket att erbjuda. Våra konsulter har lång erfarenhet av att ta fram strategier, affärsutveckling och optimering av e-handelslösningar och omnikanalsatsningar. Under årens lopp har vi byggt upp ett omfattande strukturkapital där vi samlat de vanligaste frågeställningarna och fallgroparna före, under och efter ett e-handels- eller omnikanalsprojekt. Vi har också en hel del erfarenhet av att stötta vid uppköp och sammanslagning av e-handelsverksamheter genom genomlysningar och stöd i due dilligence arbete.

Implementering och förvaltning

Oavsett om du har e-handel idag eller funderar på att investera i e-handel så har vi mycket att erbjuda. Här kan du läsa mer om plattformar, implementering och förvaltning.

För dig som har e-handel

E-handel är mer än bara en första lansering och vanligtvis jobbar vi som partner till våra kunder under lång tid. Vi har stor erfarenhet av att hjälpa våra kunder att förbättra sin lönsamhet. Högre intäkter genom att förbättra marknadsföringen, öka trafiken, snittordervärdet eller konverteringsgraden. Lägre kostnader genom förbättrade interna processer. Kanske är det dags för en internationalisering och nå ut till nya marknader eller varför inte en anpassning av hemsidan för mobila enheter. Våra erfarna konsulter arbetar gärna tillfälligt eller under längre perioder i din organisation för att stärka upp ditt team.

Många börjar i liten skala och växer efter en tid ur sitt e-handelssystem. Uppgradering eller byte av e-handelsplattform, utvärdering och upphandling av kringtjänster och nya verktyg – vi har många referenser inom dessa områden.

För dig som inte har e-handel

Har ditt företag ännu inte kommit igång med e-handel hjälper vi dig att ta fram ett bra beslutsunderlag med affärskalkyl och beskrivning av de förändringar som krävs inom organisationen, marknadsföring, logistik och IT-lösningar. Vi kommer gärna och presenterar vårt paketerade erbjudande Affärsmässig förstudie. Inom ramen för den genomför vi även plattformsutvärderingar med rekommendationer kring IT-lösning. Detta gäller inte bara e-handelsplattformen utan även de viktiga kringliggande komponenterna som till exempel sök, betalningar, rekommendationer, system för produktinformation och e-postmarknadsföring.

E-handel

I mer än 10 år har vi implementerat standardmjukvara inom e-handel till en stor mängd kunder, både inom B2B och B2C. Vi arbetar med marknadsledande standardplattformar och har alltid certifierade konsulter i våra projekt.

Krav
– tillsammans med kunden tar vi fram den totala kravbilden som vi sammanställer, analyserar och prioriterar. Självklart bidrar vi med best practice.
Koncept och design
– vi tar fram utseende, innehåll och egenskaper för e-handelslösningen och har alltid stort fokus på användbarhet, användarupplevelse och hög konverteringsgrad.
Systemanpassning och utveckling
– vi installerar standardmjukvara och anpassar den utifrån kundens specifika behov och krav. Vi integrerar alltid plattformen med kringliggande system som till exempel affärssystem, bildbanker, system för produktinformation, betalväxlar, kundtjänstsystem och lojalitetssystem.
Test
– att implementera en e-handelslösning är ett komplext IT-projekt, vi har lång erfarenhet av att testa lösningar både från ett affärsmässigt och tekniskt perspektiv. Testerna vi genomför omfattar prestanda, integration och funktionalitet. Vi använder beprövade testmetoder, effektiva verktyg och involverar nyckelpersoner från verksamhet och IT.

I våra projekt använder vi agila metoder för att kunna vara mer flexibla, öka leveranskvaliteten och ge våra kunder full inblick under hela utvecklingsfasen. Flertalet medarbetare är Scrumcertifierade.

Läs mer om plattformarna Intershop och hybris.

Mobil e-handel

Bland våra kunder kommer 15-20% av den totala besöksvolymen från en mobil enhet och alla undersökningar visar på dessa siffror kommer att fortsätta öka. När så stor andel av den totala besöksvolymen till hemsidan kommer från mobila enheter är det mer eller mindre obligatoriskt att erbjuda besökarna en specialanpassad sida som fungerar i mobiltelefoner och på läsplattor.

Det finns flera olika val att göra när man skall göra en mobilanpassad sida med e-handelsfunktion. Exempel på frågeställningar vi initialt reder ut i våra projekt:

  • App eller webb
  • Responsiv design eller ej
  • Bygga på befintliga plattformar eller ej
  • Val av betalsätt
  • Med mera…

Vi på Brightstep erbjuder dig all hjälp du behöver för att ta fram strategier och lösningar inom mobil handel. Tillsammans med våra kunder har vi varit med och utvecklat mobila hemsidor och olika typer av specialanpassade applikationer. För handlare med fysiska butiker och e-handel fungerar mobiltelefonen bra som en brygga mellan dessa kanaler, både före, under och efter ett köp.

Välkommen att ta kontakt med Mattias Pihlström (+46 733 58 32 00), ansvarig för mobila anpassningar på Brightstep.

Product Information Management (PIM)

En av nycklarna till framgång i en multikanalstrategi är att ha ordning och reda på sin produktinformation. Samma information, eller delar av den, används i stort sett i alla kanaler men ska presenteras på olika sätt. Processen för att skapa och underhålla produktinformation är komplex, desto fler kanaler och marknader den ska användas på desto mer komplex blir processen. Vanligtvis räcker inte dagens affärssystem eller de kanalspecifika systemen (e-handel, kassasystem etc.) till för att hantera hela flödet. Idag finns flera specifika systemlösningar inom PIM, system där man hanterar hela processen från skapande till publicering ut till de unika kanalerna, till exempel kassasystem, produktkataloger och andra trycksaker, e-handel, mobil handel och skyltsystem i butik.

På Brightstep har vi lång erfarenhet av att hjälpa kunder att skapa effektiva arbetsprocesser och införa systemstöd för hantering av produktinformation. Vi arbetar med ett av marknadens absolut bästa system för detta, hybris.

Applikationsunderhåll och support

Vi tar hand om drift och underhåll av e-handelslösningar efter lansering. Allt från ärendehantering, vidareutveckling till systemuppgradering. Vi ger också support till intern IT eller till en eventuell samarbetspartner som driftar lösningen. Exempel på några av våra kunder är Axfood (Snabbgross, Närlivs), Stadium och Elkjøp (Elgiganten).

Välkommen att ta kontakt med Magnus Alzén, ansvarig för applikationsunderhåll och support på Brightstep.

INTERSHOP

Intershop e-handel

Intershop är en av veteranerna inom e-handel och grundades 1992, bolaget har sitt huvudkontor i Tyskland och är börsnoterat på Neuer Markt. Intershope-handelsplattformhar varit topprankad sedan väldigt många år av de stora analysföretagen. Över 500 medelstora och stora företag världen över använder plattformen, exempelvis Elgiganten, Stadium, HP, BMW och Mexx. Några av plattformenens styrkor är dess unika stöd för att hantera multipla sajter i en komplex och internationell miljö, stabiliteten, prestandan och dess breda funktionalitet för både B2B och B2C. Läs mer om Intershop på deras hemsida:http://www.intershop.com Brightstep har ett eget affärsområde som fokuserar helhjärtat på Intershop. Vi erbjuder både rådgivningstjänster och teknisk specialistkompetens för att hjälpa våra kunder före, under och efter ett e-handelsprojekt med Intershop. Vi ser oss själva som en fullservicebyrå som hjälper till från ax till limpa med allt inom e-handel och tillsammans med våra kunder jobbar vi i långsiktiga partnerrelationer. Därför erbjuder vi självklart även löpande drift, support och förvaltning. Intershop Saas Sedan 2014 erbjuder vi Intershop som “as a service” (Saas). Lösningen, som baseras på Intershop 7, är framtagen för kunder som prioriterar att snabbt komma igång i liten skala, men vill ha fulla möjligheter att växa med alla de möjligheter som modern multikanals-/e-handel kräver – med Intershops fulla funktionalitet. För våra kunder innebär detta en lägre kostnad, såväl initialt kostnad som löpande fördelaktiga. I erbjudandet finns färdiga integrationer med ett flertal betalväxlar, e-postverktyg, analysverktyg, affärssystem mm. Sammanfattning av fördelar:
  • Lägre kostnad initialt samt per månad.
  • Minskat beroende till interna IT-resurser
  • Högre fokus på affären
  • Hög grad av färdig funktionalitet, för den moderna e-handlaren.
  • Möjlighet att göra ändringar “on demand”.
  • Hosting, och drift i säkra datacenter.
Välkommen att ta kontakt med Magnus Alzen (+46 708 40 69 61) eller Jonas Hanäs (+46 707 41 94 50), Affärsområdeschef för Intershop och Försäljningsansvarig på Brightstep.

hybris

hybris e-handel SAP hybris är ett internationellt bolag med huvudkontor i Schweiz. E-handelsplattformen är enligt de stora analysföretagen en av de världsledande både inom e-handel och produktinformations-hantering (PIM). Bolagets kommunikation och plattformen har stort fokus på multikanalförsäljning och lösningen passar ypperligt för att integrera flera befintliga säljkanaler samt att skapa nya. Det går att välja lösningen antingen för PIM eller för e-handel, eller båda i kombination. Exempel på företag som använder SAP hybris plattform är H&M, Reima, Indiska och Nikon. Några av plattformens styrkor är bland annat den integrerade funktionen kring innehållshantering (CMS), order och lagerhantering (OMS/WMS), kundtjänst, e-handel och produktinformationshantering. Implementationstiden är relativt snabb tack vare den färdiga acceleratorn och dess prestanda. Läs mer om SAP hybris på deras hemsida: http://www.hybris.com Brightstep har ett eget affärsområde som fokuserar helhjärtat på SAP hybris. Vi erbjuder både rådgivningstjänster och teknisk specialistkompetens för att hjälpa våra kunder före, under och efter ett projekt med SAP hybris. Vi ser oss själva som en fullservicebyrå som hjälper till från ax till limpa med allt inom e-handel och produktinformationshantering (PIM). Tillsammans med våra kunder jobbar vi i långsiktiga partnerrelationer, därför erbjuder vi självklart även löpande drift, support och förvaltning. Välkommen att ta kontakt med Magnus Hasselquist (+46 73 420 41 14), ansvarig för SAP hybrisBrightstep.